Tuesday, 15 September 2015

Pembelajaran berasaskan Masalah

Pembelajaran Berasaskan Masalah dikatakan sebagai satu strategi pembelajaran melalui 'membuat' atau 'melakukan' (learning by doing)

Ciri-ciri:
1. Masalah yang realistik (berdasarkan dunia sebenar) yang dapat menarik perhatian dan minat pelajar.
2. Masalah yang mencabar (pengetahuan sedia ada pelajar, sikap dan kompetensi pelajar).
3. Pelajar perlu mencari maklumat baharu untuk membolehkan mereka menyelesaikan masalah.
4. Tanggungjawab belajar ialah tanggungjawab pelajar.
5. Guru membantu, membimbing dan membuat scaffolding
6. Kemahiran mencari maklumat dan menganalisis maklumat daripada pelbagai sumber.
7. Proses mengenal pasti isu-isu pembelajaran dan menyelesaikan masalah adalah penting dalam mencari jalan untuk menyelesaikan masalah.
8. Pelajar belajar dalam kumpulan koperatif dan secara kolaboratif.
9. Sintesis pelbagai maklumat perlu untuk menyelesaikan masalah.
10. Refleksi pengalaman pembelajaran.




No comments:

Post a Comment